آموزش جاوا و اندروید

یادداشت های یک برنامه نویس معمولی

آموزش جاوا و اندروید

یادداشت های یک برنامه نویس معمولی

طبقه بندی موضوعی

آرایه ها در PHP

شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۲۲ ب.ظ

تعریف آرایه ها در PHP

برای تعریف یک آرایه در PHP ، می توانید از دو شکل مختلف استفاده کنید. در روش اول برای تعریف یک آرایه می باید از کلمه کلیدی array به همراه پرانتز های باز و بسته استفاده کنید.

در این روش در داخل پرانتز های باز و بسته، عناصر آرایه قرار داده می شوند. در نظر داشته باشید که عناصر آرایه توسط کاما یا ” ,  ” از همدیگر جدا می شوند.

$msn_simple_array = array( 5, 'Mehdi', 3.14, array( 1, 2, 3, 4 ) );

روش دوم برای تعریف یک آرایه استفاده از short array syntax می باشد. در این روش دیگر نیازی به ذکر کلمه کلیدی array نبوده و شما عناصر آرایه را درون [ ] تعریف خواهید کرد. در واقع کلیه عناصر آرایه در بین براکت باز و بسته قرار خواهند گرفت.

 

$msn_short_array_syntax = [ 10, 20, 30, 40 ];

 

انواع آرایه ها در PHP

1. آرایه های عددی یا Indexed Array در زبان PHP: 

آرایه های که ایندکس آن ها به صورت عددی می باشد، Indexed arrays نامیده می شوند. یک نمونه از آن ها در مثال قبل نمایش داده شد.

در واقع نحوه دسترسی به عناصر آرایه های عددی، توسط ایندکس عددی آن ها می باشد. ایندکس آرایه های عددی، در صورتی که در خود آرایه تعریف نشود، به صورت پیش فرض از صفر شروع می شود.

در واقع اگر شما تعریف نکنید که شماره اندیس شروع یک آرایه چند است، ایندکس عددی آرایه از صفر شروع می گردد. این ایندکس عددی با اضافه شدن یک عنصر یا درایه به یک آرایه، یکی یکی اضافه می شود.

در صورتی که بخواهیم اندیس آرایه عددی به جای صفر از عدد دیگری شروع شود، یا اینکه عناصر آرایه در ایندکس عددی خاصی قرار بگیرند، کافی است اعداد دیگر به اندیس نسبت دهیم. در مثال های این بخش نمونه ای از آن را مشاهده خواهید کرد.

 

$msn_customized_array_index = [
    8  => 'ahmad',
    10 => 'Mehdi',
    'abbas',
    20 => 'Soltani',
    30 => 'Gholam',
    'ghanbarak',
    31 => 'mamad',
    'Havicheh',
];

 

2. آرایه های انجمنی یا Associative Array در زبان PHP: 

نوع دوم از آرایه ها در PHP ، آرایه های انجمنی یا Associative arrays می باشد. در واقع هر عنصر از این نوع آرایه ها، شامل یک زوج مقدار به صورت key => value می باشد.

آرایه های انجمنی، در واقع آرایه هایی هستند که ایندکس آن ها به جای عدد، به صورت رشته ای می باشند. در واقع هر عنصر یک آرایه انجمنی، به صورت یک زوج داده می باشند.

به این صورت دسترسی به هر عنصر آرایه، توسط اسمی که به آن اختصاص داده شده است، می باشد. در واقع این آرایه ها توسط کلید های اسمی یا نامگذاری شده، قابل دسترس هستند. به همین دلیل به آن ها named keys هم گفته می شود.

برای اینکه مشخص کنیم در هر ایندکس چه مقدار قرار دارد از علامت « <= » استفاده می کنیم.

 

$msn_simple_associative_array = [
    'first_name' => 'Mehdi',
    'last_name'  => 'Soltani',
    'profession' => 'programmer',
];

 

3. آرایه های چند بعدی یا Multi-dimensional Array در زبان PHP: 

نوع سوم از آرایه ها در PHP ، آرایه های چند بعدی یا Multidimensional array می باشند. این آرایه ها در واقع آرایه هایی هستند که خود شامل آرایه می باشند. در واقع یک آرایه چند بعدی، آرایه ای از آرایه ها می باشد.

در کمترین سطح یعنی دو سطح، به این آرایه ها، آرایه های دو بعدی گفته می شود. در نظر داشته باشید که در آرایه های چند بعدی، حتما لازم نیست که کل خانه های آرایه طول یکسانی داشته باشند.

ضمن اینکه در آرایه های چند بعدی، حتی می توانیم مقدار تکی هم بدهیم و حتما لازم نیست که عناصر آرایه به صورت key/value تعریف شوند.

 

 

$msn_simple_multidimensional_array = [
    [
        'first_name'  => 'Mehdi',
        'last_name'   => 'Soltani',
        'profession'  => 'programmer',
        'friend_name' => 'Agha Gholam',
    ],
    [
        'first_name' => 'Saeed',
        'last_name'  => 'Hoseini',
        'profession' => 'Digital Marketer',
    ],
    'abbas agha',
    6,
];

 

منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۶
میم دال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی